Stressboll




En stressboll kan hjälpa dig när du känner dig stressad. Att använda en stressboll är faktiskt att jämföra med att meditera! Det som orsakar stress kommer ifrån två olika kanaler: Dels primära sinnen som, till exempel, syn och beröring och dels från din intellektuella kanal, nämligen hjärnan. När dessa båda ”trådar” korsas så kan du bli helt överväldigad. Det kan skapa starka känslor som kan vara svåra att kontrollera.

Att i det läget krama en stressboll ger dig en känsla av att du har kontroll över dina primära sinnen. Därför innebär det, i sin tur, att hjärnan lämnas fri att fokusera på den uppgift du har framför dig. Utöver detta ökade fokus ger stressbollen dig också chansen att släppa på fysisk spänning.

Frustration gör att kroppen ”knyter” sig. När du kramar en stressboll aktiverar det dina armmuskler till att dra ihop sig och sedan släppas ut igen. En aktivitet som förbättrar din blodcirkulation och, i förlängningen, ger din kropp en välbehövlig lättnad.

Det finns lite olika sätt att använda en stressboll på:

  1. Placera ”bollen” på en jämn yta. Rulla den genom att rulla fingrarna mot handflatan, hålla den där i några sekunder, och sedan släppa fingrarna. 
  2. Ett annat sätt är att placera bollen mellan händerna samtidigt som du håller armarna i vertikalt läge. Tryck sedan ihop i cirka 5 sekunder och slappna därefter av. 
  3. Skulle det vara så att du känner dig extra stressad, håll då ”bollen” i en hand och pressa så hårt du kan i upp till 5 sekunder. Var noga med att slappna av mellan tryckningarna.

Ett enkelt sätt att lindra stress

Att använda en stressboll är en av de mest populära metoderna för att eliminera stress, vare sig det gäller i vardagen eller på jobbet. Denna gamla, hederliga uppfinning, som dessutom är väldigt smidig att ha med sig, hjälper dig lindra stress, stelhet och muskelspänning. Principen är mycket enkel: Du kramar stressbollen med hand och fingrar. Utbytet av detta kan vara tvådelat. Dels finns en fysisk aspekt där du exempelvis kan träna bort en så kallad ”musarm” (om du tillbringar mycket tid vid datorn!). Dels finns en mer psykisk faktor där, om du är stressad, lindring kan finnas bara i att göra något när du försöker slappna av.

Det bästa är egentligen att se på användandet av stressbollar som en form av meditation. Koncentrera dig på dem helt och hållet så att oron för annat försvinner. Känn dem i handen vad gäller både vikt och form. Lägg alla dina problem i din hand och överför dessa till stressbollarna. Rätt använda kan stressbollarna ha en positiv inverkan på både din kropp och ditt sinne. Även om det här är det enda ”träningspasset” du får.

Olika typer och historia

stressboll
Stressbollar kan komma i olika former och typer. (Foto: Sherry Main, sherrymain.com)

En stressboll, som också kan kallas handövnings- eller handträningsboll, är en oftast formbar anordning som oftast har en diameter på mellan 5-7 cm. Materialet som den är gjord av kan till exempel vara gummi, skumgummi eller silikon. Trots att namnet innehåller ”boll” så behöver en stressboll inte vara rund till formen. Den kan komma i alla möjliga former, utseenden samt material och det är endast fantasin som sätter gränser.

Det är inte ovanligt att man använder stressbollar som gåvor till både anställda och kunder i PR-syfte. Då trycker man vanligtvis företagets logga någonstans på stressbollen. I Storbritannien är denna gåva en av de absolut mest populära. Själva utformningen på bollarna skiljer sig en hel del från land till land.

I USA är den vanligaste typen en ”bean bag” som kanske är mer känd under benämningen ”Hacky Sack”. Australien använder sig mest av skumgummitypen medan Kina föredrar ”Baoding-bollen”. Det speciella med den kinesiska bollen är att den inte är klämbar utan solid.

Själva uppkomsten av användandet av stressbollar tillskriver man just den kinesiska kulturen och staden Baoding. Baoding var ett kulturellt centrum under Ming-dynastin (1368-1644). Enligt vad man tror gjorde en smed i Baoding små, runda ”bollar” av järn någon gång under denna period, därav namnet ”Baoding-bollen”.

Att tänka på vid användning av stressboll på jobbet

Denna kinesiska typ av stressboll är dock kanske inte att rekommendera på jobbet. Det beror på att bollarna ofta kommer i par och ger ifrån sig ljud när de slår emot varandra. En del av dessa bollar har till och med ett inbyggt, lugnande ljud för att komplettera ljudet när de slår mot varandra i handen.

Betänk ett kontorslandskap där majoriteten (eller ens bara några stycken medarbetare!) använder sådana redskap. Det skulle bli en total kakofoni som förmodligen skulle förhindra effektivt arbete!

Vill du använda stressboll under arbetstid, välj då en ”tyst” modell för allas trevnad.

Övningar som kan komplettera en stressboll

Förutom att exempelvis jobba med en stressboll för att lösa spänningar och stress, så finns det även ett antal övningar som du kan komplettera med. Här följer några saker som kan vara bra att hålla i minnet.

Vad får dig att ”gå igång”? Identifiera de saker/aktiviteter som stressar upp dig. Följ dig själv under några dagar och notera dessa situationer. Det gäller kanske speciellt när du är uppkopplad på nätet.

Sedan det motsatta förhållandet: Vad får dig att känna dig lugn? Fundera på vad du skulle göra för att uppnå denna känsla. Detta hänger ofta ihop med återhämtning. Det är inte stressen i sig som är problemet utan bristen på återhämtning (sömn, rörelse, fysisk kontakt, närhet med mera).

Ta också hjälp av din kropp. Tänk på att om du beter dig lugnt så lugnar du ned hjärnan också. Andas lugnt, sakta ned dina rörelser och sänk tempot i det du gör.

Hantera din hjärna och dina tankar

Mycket av den vardagsstress vi känner skapar vi, dess värre, själva. Därför gäller det att komma ur tankebanor som går på ett visst sätt och som är negativa. Det kan handla om ditt egenvärde eller att saker och ting kommer att ”krascha” om du slår av på takten. Prioritera dig själv och sätt gränser i övrigt.

Ibland skulle det kunna vara bra att stänga av hjärnan. Nu går ju inte det. Tankarna kommer vare sig vi vill eller inte. Det går dock att träna sig på att hantera dem i positiv riktning. En tanke behöver exempelvis inte vara sann. Gå igenom det du oroar dig för så kommer du att inse att det i många fall, faktiskt bara är just – en tanke.

Men – försök inte trycka undan vare sig tankar eller känslor. Det leder sällan till något bra. Då är det bättre att, trots tankarna, leva ditt liv i en annan riktning (än den negativa!). Kom ihåg att förändrat beteende ofta kan ändra dina tankar, i alla fall på lång sikt.

Stressboll – Enbart för vuxna?

Är då stressbollar bara något för vuxna? Svaret på den frågan är förstås: Nej! Skolelever kan uppleva precis lika mycket stress som någon som arbetar. Press från prov, läxor, inlämningsuppgifter eller till och med mobbare kan skapa en orolig situation för individen.

Undersökningar visar att elever som använder sig av stressbollar i klassrummet klarar sig bättre i undervisningen. Ökad koncentration, bättre skriftspråk samt bättre interaktion med sina klasskamrater är bara några exempel på fördelarna.

En tidslinje

Cirka 206 före Kristus – 220 efter Kristus

Han-dynastin i Kina förberedde sig för strid med valnötter (!). Tanken var att krigarna skulle krama valnöten (som en stressboll!) för att hålla sig mentalt fokuserade och smidiga.

År 960-1279

Song-dynastin kom till makten i Kina. Nu bytte man ut valnötter mot ”bollar” gjorda av sten och metall. Men fortfarande levde traditionen att använda dem för, bland annat, mental fokusering kvar.

1368-1644

Vi fortsätter i Kina, nu med Ming-dynastin, där man producerade så kallade Baoding-bollar (som vi nämnt tidigare!). Det här var första gången som sådana här objekt blev massproducerade och sålda specifikt för att lindra stress. Som stressboll är dessa fortfarande i våra dagar populära i landet.

Modern tid

1937

Dr. Otto Bayer, en tysk industriell kemist hos IG Farben, upptäcker polyuretan. Det är en grupp extremt mångsidiga plaster som kan ges ett stort antal olika egenskaper. Som ersättning för gummi blir det ett populärt material i allt från kläder till möbler. 50 år senare, på 1980-talet, börjar man även använda det i stressbollar.

1969

NERF (då ägda av Parker Brothers, numera Hasbro) börjar tillverka mjuka inomhusbollar av polyuretan. Även om dessa bollar inte marknadsfördes som stressavlastande, banade deras popularitet vägen för användandet av materialet i andra produkter.

1988

TV-författaren Alex Carswell skapar den första produkten kallad stressboll, ”The Stressball”. Den skiljer sig dock markant från dagens stressbollar i ett avseende: Den skulle kastas och inte kramas. ”Bollen” är förstås gjord av – polyuretan.

Början av 1990-talet

Vid det här laget är stressbollen en etablerad produkt mot stress, främst på arbetsplatser. Dessutom börjar de användas i reklamsyfte, där företag på olika sätt profilerade sig genom bollarna. Designen var förstås både enkel, rund och kramvänlig.

1994

Företaget Alpi International tar företagsprofileringen ett steg längre genom sin idé att utforma ”stressbollar” i alla möjliga (och omöjliga!) former. Nu behöver inte formen vara rund utan i princip vad kunden ville ha.

2000-talet

2016

Simone Schramm utvecklar en interaktiv stressboll för sin avhandling vid Potsdams universitet för tillämpade vetenskaper (Tyskland). Denna uppfinning gör att ytan förändras ju högre dina stressnivåer är. Namnet? Tja, föga förvånande Stress Ball.

2019

Stressbollar fyllda med Orbeez (vattenpärlor) blir populära genom sociala medier. Helt enkelt en geléliknande pärla som expanderar i vatten. Dessa ger ett roligt och färgstarkt utseende till moderna stressbollar.

Så för att sammanfatta: Det är inte längre krigare som använder stressbollar, men fortfarande hjälper de oss att hantera våra ”dagliga strider”. Idag kan det handla om rusningstrafik, hämta på dagis eller något annat som skapar en stresskänsla. Då finns din stressboll där för att hjälpa dig. En liten och relativt enkel produkt, men ack så effektiv!

Gör din egen stressboll!

Vill du göra din egen stressboll så är det inga som helst problem! Det finns lättillgängliga material, både hos vanliga matvarubutiker och hobbybutiker, som går utmärkt att använda. Det du behöver är några ballonger och rätt material att lägga i ballongerna. Om det är så att du vill att din stressboll ska kännas mer lik en ”köpeboll” så är sömnadsmetoden att rekommendera i det fallet.

Så här gör du: Börja med en ouppblåst ballong. OBS! Var noga med att inte använda vattenballonger då de är för tunna (och följaktligen för svaga!) för detta ändamål.

Sedan väljer du vilket material du vill fylla bollen med. För en stressboll i handflatestorlek behöver du mellan 160 till 240 gram material. Vill du ha en fast boll väljer du mjöl, bakpulver eller majsstärkelse. För en mindre fast boll använder du torra rislinser, små bönor, delade ärtor eller någon typ av leksand (finns hos välsorterade lek- eller hobbybutiker). Skulle det vara så att du föredrar något mellanting blanda då en liten mängd torkat ris i mjöl. Det här blir dessutom mer hållbart än med enbart mjöl.

Det är valfritt att blåsa upp ballongen något. Detta är inte alltid nödvändigt, men kan vara bra om ballongen inte är tillräckligt elastisk för att passa materialet. Om du blåser upp den bör den förslagsvis vara mellan 7,5-12,5 cm i diameter (den ska alltså passa din handflata!). Nyp sedan ihop ballongen vid halsen utan att knyta ihop den. Det enklaste är att använda någon typ av klämma eller, för all del, om du har en assistent. Fyllningsprocessen kan bli lite ”stökigare” om luften går ur medan du fyller i materialet.

Nu börjar fyllningsprocessen!

Efter ovan förberedelser är nästa steg är att sticka en tratt i halsen på ballongen. Om du saknar tratt kan du fylla en plastflaska med materialet och sätta ballongen över flasköppningen. I värsta fall går det att använda en plastmugg som du klämmer för att bilda en pip. Bered dig dock på att det kan bli lite rörigt med detta alternativ.

Fyll sedan ballongen långsamt. Normalt sett bör du fylla bollen till 5-7,5 cm djup. Anledningen till att du ska hälla långsamt är att undvika att ballongens hals blir igentäppt. Skulle det hända så kan du använda en penna eller sked för att rensa öppningen.

När ovan är gjort så nyper du ut överflödig luft. Ta bort ballongen från tratten (eller plastflaskan!) och släpp ut eventuell kvarvarande luft. Knyt sedan ballongens hals ordentligt. För att släppa ut luften, nyp nära halsen och separera tummen och pekfingret något. Lämnar du en för bred öppning finns risken att materialet blåser ut (speciellt om du använder mjöl eller dylikt).

Klipp av överflödigt gummi från ballongen. Använd en vass sax för att klippa bort änden. Försök inte skära bort den med en kniv eftersom den då kan lossna. Voila! Nu är din egenhändigt gjorda stressboll klar!

Sy en stressboll

Vi nämnde inledningsvis att du kan göra en stressboll mer lik en ”köpeboll” med sömnadsmetoden. Den går till så här:

Slå in en liten gummiboll i memoryskum. Du kan hitta en boll hos en leksaksbutik och skum i vissa tygbutiker eller specialiserade onlinebutiker. Skumbiten bör vara 9×12,5 cm i storlek och allt från 2,5-7,5 cm tjock. Väljer du en tjockare bit så kommer stressbollen att bli mjukare och mer klämbar.

Linda skummet runt gummibollen och sy ihop memoryskummet med nål och tråd för att omsluta bollen helt och hållet. Klipp av eventuellt överflödigt skum om du behöver för få en grov, sfärisk (alltså rund!) form.

Avsluta arbetet med att sy en strumpa eller en bit tjockt tyg runt memoryskummet. En gammal strumpa ger ett slitstarkt ytterhölje. Klipp sedan av strumpan eller tyget så att det blir en tät sfär runt memoryskummet. Din stressboll är nu klar!

Extra tips!

Om du använder kinetisk sand kommer det att göra bollen mer ”squishy” och roligare att krama!

Lägg ett hårnät över stressbollen. Detta kommer att skapa en riktigt cool effekt när du klämmer på den!

Lägg slime i stressbollen för att göra den ännu ”squishigare”.

Lägg inte vatten med mjölet i din stressboll. Då kommer materialet att förvandlas till Play Dough!

Se till att inte fylla i för mycket material.

Fyll den med orbeez och använd en genomskinlig ballong!

Fyllningar som innehåller vatten eller salt kan försvaga ballonggummit och slita ut stressbollen snabbare.

Undvik att linda flera ballonger runt ”stressballongen” då det lägger till mer friktion och gör det troligare att bollen går sönder.