Stressmage, ibland även kallat magkatarr, är ett vanligt exempel på hur stress kan uttrycka sig. Det handlar om ett flertal olika åkommor i magen, som till exempel sura uppstötningar, halsbränna, gaser, diarré, förstoppning eller uppblåst mage. Här följer ett antal tips för att undvika stressmage eller andra stressrelaterade åkommor. 

Några tips för att undvika stress

Tillgänglighet

Smartphones är bra på många olika sätt, men de skapar också ofta en känsla över att ständigt behöva ha koll. Vi bombarderas ständigt av information, från till exempel sociala medier, som vissa kan hantera och andra inte. Tillhör du den andra kategorin kan du behöva avsätta tidsperioder då du inte svarar i telefon, på meddelanden eller allmänt håller koll. Tänk på att du inte behöver vara tillgänglig dygnet runt.

Håll dina tankar i styr

Har du någonsin funderat på att det kanske inte är det du gör som stressar, utan det du INTE gör? Återigen kan främst sociala medier sätta press på dig som person. Alla andra reser, går på fester, tränar och så vidare. Det här kan skapa en omedveten stress hos dig. Försök då att fokusera på vad som är viktigt för dig här och nu.

Egentid

stressmage

Lyssna på musik kan vara ett avslappnande exempel.

Tillåt dig själv att ta det lugnt, vila och njuta. Det kan förstås vara svårt i en vardag som är fylld av olika åtaganden. Men icke desto mindre är denna punkt extremt viktig för att du ska må bra. Tydliggör för din omgivning att detta är något som du behöver nu och då.

Stolthet

Det är OK att inte vara bäst på allt. Sätt rimliga krav på dig själv och det du gör. Tänk på att ingen är perfekt. I de allra flesta fall när du känner dig otillräcklig är det efter dina egna mått, inte omgivningens (som många tror!). 

Gör en sak i taget

Vi får från tidig ålder lära oss att vi ”ska ha många bollar i luften”. Det kan förvisso vara bra i vissa fall, men om det sker på en regelbunden basis är risken för stress uppenbar. Stressmage kan vara ett tecken på detta. Gör färdigt det du håller på med, ta en paus, och fortsätt sedan med nästa uppgift.

Ibland är du maktlös

När du hamnar i en stillastående bilkö eller om kollektivtrafiken är försenad så måste du acceptera detta. Det tjänar ingenting till att jaga upp sig och lägga energi på en sådan situation. Lyssna på en ljudbok, lyssna på musik, krama en stressboll eller gör något annat. Inse att du inte kan göra något åt situationen, utan vänd den i stället till din fördel.