Stresshantering är förstås viktigt i alla sammanhang. Samtidigt ska man komma ihåg att man kan göra en jämförelse med exempelvis en stressboll. ”Jobbollen” är då av gummi och ”vardagsbollen” är av glas. Det innebär att jobbollen ALLTID studsar upp igen även om situationer kan kännas svåra. Vardagsbollen, och vad man nu vill lägga in i den, kärlek, relationer, familj med mera, kan få repor eller rent av gå sönder. Tänk på prioritering när det gäller stresshantering. 

Några tips för att undvika stress

Stress smyger sig in i våra liv både här och där. Här följer några tips för att försöka undvika detta i arbetslivet.

Pauser

Varken hjärnan eller kroppen mår bra av att arbeta många timmar utan att ta paus. Se till att ta fikaraster och lunchpauser. Kroppen mår bättre och att prata om något annat än jobb med dina kollegor ger hjärnan något annat att arbeta med. Glöm inte heller att ta så kallade mikropauser, kanske bara några minuter varje timme, gärna med någon form av pausövningar (varför inte med en stressboll?). Detta är extra viktigt om du har ett stillasittande arbete.

Motion

stress

Vara ute i naturen kan vara ett bra sätt att undvika stress.

Vi fortsätter på avslutningen under punkt 1. En att de mest säkra sätten för dig att undvika stress är vardagsmotion. Det behöver inte vara en timme om dagen på gymmet eller träna för ett maraton. Faktum är att en rask promenad på en halvtimme kan göra skillnaden. Gå eller cykla till jobbet om du kan. Utnyttja de eventuella friskvårdstimmar eller bidrag som ditt företag tillhandahåller.

Hobbies

En stor fördel i det här sammanhanget är om du har något intresse och/eller hobby. Allt som ger dig positiv energi (vare sig det gäller att göra saker eller träffa människor!) är ett stort plus. Om du inte har något speciellt kanske du kan skaffa? Häng med någon kompis som sysslar med något, var inte rädd för att prova dig fram.

Tillgänglighet (igen!)

Det är väldigt viktigt att på varje arbetsplats skapa en policy över vad som gäller tillgänglighet utanför arbetstid. I dagens digitala samhälle finns annars en stor risk att arbete och vardagsliv ”flyter ihop”. Till exempel kan det skapa sömnproblem. Detta är något väldigt negativt både gällande återhämtning och stresshantering.

Organisera din dag

Har du möjlighet att själv organisera dina arbetsuppgifter? Se då till att börja med sådana som du tycker är roliga och ger dig energi. Då kan du få en bra start på dagen, som sedan ger dig kraft att orka med mindre uppskattade göromål.

Bemanning och organisation

Tanken är förstås att en arbetsplats ska vara utformad så att exempelvis arbetsuppgifter och övertid ska vara rimliga. På många arbetsplatser är det dock inte fallet. I ett sådant läge måste du inse att du inte kan göra mer än det du hinner med inom ramen för din arbetstid. Är det någon som dör om du inte hinner med en arbetsuppgift? Prata med din chef och om det inte fungerar, ta kontakt med facket eller allra helst: Byt jobb!